Відділ організації заходів цивільного захисту (далі – Відділ) Управління ДСНС України у Тернопільській області (далі –Управління) є структурним підрозділом Управління, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, підпорядкований начальнику Управління та заступнику начальника Управління з організації запобігання надзвичайним ситуаціям та заходів цивільного захисту.
Основні завдання Відділу
- Реалізує в межах повноважень державну політику у сфері організації заходів цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, інженерного, радіаційного, хімічного захисту та оперативної підготовки, запобігання, реагування і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (далі – НС) у мирний час та особливий період, а також впровадження вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту (далі – інженерно-технічні заходи) у містобудівній і проектній документації.
- Участь у розробленні, координації впровадження та контроль за реалізацією заходів на території області щодо інженерного, радіаційного та хімічного захисту населення і територій від наслідків НС, евакуації населення із зон ураження у мирний час та особливий період.
- Розробляє нормативно-правові документи на особливий період, щодо інженерного, радіаційного та хімічного захисту населення і територій, організації евакуації населення, укриття у захисних спорудах.
- Здійснює планування інженерних, радіаційних, хімічних та евакуаційних заходів цивільного захисту, прогнозування можливої техногенно-екологічної, інженерної, радіаційної, хімічної обстановки на території області при повсякденній діяльності та внаслідок стихійних лих, аварій, катастроф у мирний час і особливий період.
- Бере участь, у межах компетенції, в перевірках місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій щодо інженерного, радіаційного та хімічного захисту населення і територій, організації евакуації населення, а також готовності органів управління та сил територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Тернопільської області до дій у разі виникнення НС.
- Організовує, в межах повноважень, виконання заходів з ліквідації наслідків НС, проведення пошуково-рятувальних робіт, а також виконання невідкладних робіт у мирний час та особливий період при загрозі або виникненні НС.
Функції Відділу
- Реалізує, у межах повноважень, державну політику у сфері організації заходів цивільного захисту та бере участь в управлінні у зазначеній сфері.
- Приймає участь у визначенні основних напрямків діяльності та розвитку Тернопільської територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту (далі – ТП ЄДСЦЗ), організовує, у межах повноважень, виконання вимог законодавства, інших нормативно-правових актів у цій сфері та здійснює контроль за їх реалізацією.
- Здійснює управління, координацію та організаційно-методичне керівництво, у межах наданих йому повноважень, діяльністю структурних підрозділів Управління з питань інженерного, радіаційного та хімічного захисту населення і територій, організації евакуації населення, укриття у захисних спорудах.
- Бере участь, в межах компетенції, у визначенні стану та оцінки готовності органів управління та сил цивільного захисту ланок ТП ЄДСЦЗ до дій на випадок виникнення НС.
- Бере участь, за запитами уповноважених органів, у проведенні планових і раптових перевірок органів управління райдержадміністрацій, міських (міст обласного значення) рад, підприємств, установ, організацій незалежно від форм їх власності та підпорядкування у частині впровадження і дотримання ними нормативно-правових актів з питань інженерного, радіаційного, хімічного та медико-біологічного захисту населення і територій від НС, планування евакуаційних заходів.
- Бере участь у розробленні проектів програм щодо запобігання надзвичайним ситуаціям та розвитку ТП ЄДСЦЗ.
- Розробляє план цивільного захисту Управління на особливий період та, у межах наданих повноважень, координує планування заходів цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади.
- Приймає участь у розроблені проектів рішень обласної державної адміністрації щодо організації та забезпечення роботи органів влади в особливий період та у разі введення в державі надзвичайного стану.
- Вносить начальнику Управління пропозиції щодо підвищення ефективності захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, удосконалення заходів цивільного захисту на території Тернопільської області, в місцевих органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності.
- Здійснює разом з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями прогнозування ймовірності виникнення надзвичайних ситуацій, вносить пропозиції щодо показників ризику та здійснює районування території щодо ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
- Приймає участь у підготовці органів управління та сил функціональних і територіальної підсистеми ЄДСЦЗ, їх складових та проведення командно-штабних навчань з органами управління та силами цивільного захисту.
- Здійснює в межах повноважень контроль за готовністю сил і засобів ТП ЄДСЦЗ до пропуску паводків і льодоходів, накопичення матеріальних засобів для запобігання та ліквідації наслідків паводків та повені.
- Веде облік населених пунктів і територій, що потрапляють до зон паводків, повені, зсувних процесів.
- Реалізовує заходи державної політики щодо інженерного захисту населення та територій, впровадження вимог інженерно-технічних заходів цивільного захисту (далі – інженерно-технічні заходи) у містобудівній і проектній документації, зокрема:
надає, в межах повноважень, на запити замовників вихідні дані та вимоги, необхідні для розроблення та проектування інженерно-технічних заходів;
бере участь у проведенні експертизи містобудівної документації та проектів будівництва техногенно-небезпечних об’єктів у частині дотримання вимог інженерно-технічних заходів ЦЗ (ЦО);
бере участь, у межах наданих повноважень, у діяльності місцевих архітектурно-містобудівних рад з питань реалізації інженерно-технічних заходів;
бере участь, за запитами уповноважених органів, у розроблені цих заходів, проведенні їх експертизи та здійсненні контролю за їх реалізацією та впровадженням;
готує пропозиції щодо віднесення населених пунктів та об'єктів національної економіки до груп (категорій) із цивільного захисту;
надає консультативну допомогу стосовно розроблення та реалізації інженерно-технічних заходів у проектній документації та містобудівній документації.
- Реалізовує заходи державної політики щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту (далі – захисні споруди), а саме:
організовує та здійснює ведення електронного обліку захисних споруд, що знаходяться на території області;
розглядає та погоджує документи щодо обґрунтування виключення з обліку захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони);
організовує спільно із місцевими органами виконавчої влади періодичну інвентаризацію фонду захисних споруд та здійснює контроль за її проведенням;
вносить пропозиції з питань будівництва та реконструкції захисних споруд та їх пристосування для використання у господарських, культурних і побутових потребах;
бере участь у прийнятті в експлуатацію закінчених будівництвом захисних споруд;
бере участь, із залученням структурних підрозділів Управління, за запитами уповноважених органів у здійсненні заходів щодо контролю за станом утримання фонду захисних споруд та у роботі комісій щодо визначення шляхів стосовно подальшого утримання захисних споруд під час проведення приватизації (корпоратизації) підприємств, а також їх банкрутства (ліквідації);
бере участь, у межах своїх повноважень, у розгляді питань будівництва та реконструкції захисних споруд та їх пристосування для використання у господарських, культурних та побутових потребах.
- Аналізує інформацію про виникнення надзвичайних ситуацій та попередньо визначає, в межах своєї компетенції, рівень надзвичайних ситуацій.
- Забезпечує реалізацію державної політики у сфері радіаційного, хімічного та медико-біологічного захисту, зокрема:
готує пропозиції керівництву Управління щодо координації та контролю місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій з питань радіаційного та хімічного захисту населення у разі виникнення радіаційних аварій та надзвичайних ситуацій, пов'язаних із виливом (викидом) небезпечних хімічних речовин;
здійснює координацію місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій з питань виявлення та оцінки радіаційної і хімічної обстановки, організації та здійснення дозиметричного і хімічного контролю, розроблення та впровадження типових режимів радіаційного захисту, забезпечення і використання засобів індивідуального захисту, приладів радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, проведення санітарної обробки населення та спеціальної обробки одягу, майна і транспорту у разі виникнення надзвичайних подій (ситуацій);
бере участь спільно з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування у розробленні заходів радіаційного і хімічного захисту, а також здійснює контроль за їх виконанням;
розробляє план реагування на радіаційні аварії ТП ЄДС ЦЗ;
бере участь спільно з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування у визначенні ступенів хімічної небезпеки об’єктів і здійснює їх облік;
організовує виявлення та оцінку масштабів і наслідків радіаційних та хімічних аварій;
готує спільно із структурним підрозділом з питань надзвичайних ситуацій Тернопільської обласної державної адміністрації пропозиції голові Тернопільської обласної державної адміністрації щодо потреби обсягів забезпечення непрацюючого населення та територіальних невоєнізованих формувань цивільного захисту засобами радіаційного і хімічного захисту та місць їх зберігання;
організовує силами структурних підрозділів Управління радіаційне та хімічне спостереження на підпорядкованих об’єктах та в районах виникнення надзвичайної ситуації;
організовує заходи з індивідуального дозиметричного контролю особового складу в структурних підрозділах Управління;
бере участь в обмеженні місця виявлення підозрілого матеріалу/об’єкта під час виявлення радіоактивних матеріалів у незаконному обігу;
бере участь у перевірках наявності і готовності до використання у надзвичайних ситуаціях промислових засобів захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин, засобів колективного та індивідуального захисту населення, стан їх утримання та ведення обліку;
організує підготовку, проведення та контроль занять у системі службової підготовки з особовим складом підрозділів Управління з питань радіаційного та хімічного захисту;
бере участь у організації обліку місць збереження заборонених та непридатних до використання отрутохімікатів та пестицидів;
бере участь у складі комісії з проведення державної інвентаризації джерел іонізуючого випромінювання і радіоактивних відходів;
здійснює погодження планів аварійних заходів у випадку аварій під час перевезення радіоактивних матеріалів відповідно до наказу Держатомрегулювання від 07.04.2005 №38, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21 квітня 2005 року №431/10711 «Про затвердження Положення щодо планування заходів та дій на випадок аварій під час перевезення радіоактивних матеріалів».
- Забезпечує, у межах своїх повноважень, реалізацію державної політики з питань медико-біологічного захисту населення при надзвичайних ситуаціях, а саме:
через медичну службу Управління здійснює, у межах своїх повноважень, контроль за організацією заходів щодо ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій, у тому числі пов’язаних з небезпечними хімічними, біологічними та радіаційними чинниками, зокрема терористичного характеру;
бере участь у плануванні використання існуючих сил і засобів закладів охорони здоров’я, служб, що залучаються до ліквідації медико-санітарних наслідків надзвичайних ситуацій, у тому числі внаслідок терористичних проявів і на особливий період;
бере участь в організації та координації дій сил та засобів функціональної і територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту щодо медико-біологічного реагування на надзвичайні ситуації, у тому числі, пов’язаних з біологічними чинниками, та ліквідації їх медико-санітарних наслідків.
- Бере участь у координації діяльності місцевих органів виконавчої влади, суб'єктів господарювання щодо виконання заходів з евакуації населення.
- Бере участь, у межах компетенції, у роботі регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та НС.
- Здійснює у межах повноважень моніторинг стану виконання рішень обласної комісії з питань ТЕБ і НС.
- В межах своїх повноважень приймає участь у перевірках готовності систем оповіщення місцевих органів управління.
- Бере участь у заходах із антитерористичної діяльності та державної охорони органів державної влади України та посадових осіб, щодо яких здійснюється державна охорона.
- Аналізує питання щодо:
організації та стану навчання працюючого персоналу на підприємствах, в установах та організаціях до дій у разі виникнення аварійних ситуацій, аварій, надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру;
виконання планів підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту навчальних закладів та на курсах, у навчально-методичних центрах цивільного захисту та безпеки життєдіяльності за освітньо-професійними програмами підготовки, перепідготовки та професійними програмами підвищення кваліфікації, функціональними програмами навчання у сфері цивільного захисту;
підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях.
- Організовує заходи з навчання населення за місцем роботи, навчання діям у надзвичайних ситуаціях та в умовах вчинення терористичного акту та підготовку відповідних щорічних організаційно-методичних вказівок.
- Бере участь, в межах повноважень, у роботі Навчально-методичної ради при Навчальному центрі ЦЗ та БЖД.
- Розглядає проекти посібників та методичних матеріалів, що розробляються НМЦ ЦЗ та БЖД і надає висновок щодо можливості надання їм грифу «Рекомендовано до використання Управлінням».
- За дорученням керівництва Управління здійснює спільно з представниками Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України контроль за виконанням вищими навчальними закладами України програм з безпеки життєдіяльності і цивільного захисту щодо їх змісту і обсягу.
- Бере участь у виставках, семінарах, комісіях та інших заходах з проблем цивільного захисту.
- Розглядає звернення (запити) народних депутатів України, центральних і місцевих органів виконавчої влади, громадян стосовно питань цивільного захисту.
- Бере участь у розробленні, погодженні або затвердженні програм підготовки спеціалістів у сфері цивільного захисту, навчанні населення діям у надзвичайних ситуаціях.
- Організовує роботу комісій щодо питань присвоєння, підтвердження, зниження класної кваліфікації рядовому та начальницькому складу служби цивільного захисту області та веде облік присвоєння класної кваліфікації в Управлінні та підпорядкованих підрозділах.
- Відділ здійснює свою діяльність відповідно до планів роботи, що затверджуються у встановленому порядку начальником Управління.
- Бере участь у роботі мобільної оперативної групи Управління під час виникнення надзвичайних ситуацій за своїм напрямком.
- Бере участь в розгляді та узгодженні планів локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій на об’єктах підвищеної небезпеки.
- Забезпечує охорону державної таємниці в межах повноважень.
- Здійснює інші функції, що випливають із покладених на нього завдань, доручень Голови ДСНС України та його заступників.